zondag 2 mei 2010

Guacamole


Ik bladerde wat terug op mijn blog en zag tot mijn verbazing dat ik dit recept nog niet gelogd had. Dat ga ik nu dus even snel doen. Ik ben nog steeds dol op avocado en als ik ze koop moet ik me beheersen om ze niet zo snel uit te lepelen maar om ze te laten liggen totdat ik ga koken.

Ik noemde avocado's eerder in de
wraps en in een salade maar guacamole is ook gewoon lekker om te dippen met tortillachips. Het is trouwens je eigen keuze of je er wel of geen room in wil. De een vind het lekkerder zonder en de ander lekkerder met, kijk maar waar jij het meeste van smult. Zorg dat je niet meer guacamole maakt dan van 1 avocado, je kunt het namelijk moeilijk bewaren.

Ingrediënten

- 1 avocado
- 1 tomaat (ontveld, ontpit en in blokjes gesneden)
- 1 half klein pepertje of wat druppels tabasco
- lepel créme fraiche of roomkaas
- kleine ui, sjalot of bosui heel fijn gesneden
- theelepel citroensap of limoensap
- eventueel een klein geperst teentje knoflook naar wens
- korianderblaadjes

Bereidingswijze

Avocado's overlangs doorsnijden en de pit met het lemmet van een scherp mes verwijderen, dit doe je door je mes er in te hakken en een kwartslag te draaien. Avocado's uitlepelen en het vruchtvlees in een middelgrote schaal doen en met een vork fijnprakken. De ui en de peper snipperen, de tomaat in blokjes snijden en beide vermengen met de fijngehakte koriander, het citroensap en de room. Direct serveren en opeten.

1 opmerking:

  1. Ik ben ook gek op deze groene spread! :) wordt er helemaal blij van als ik er alleen al aan denk haha.
    Ik maak het alleen iets anders:

    advocado prakken/pureren
    ui snipperen
    rode paprika snipperen
    tomaat snipperen
    2 tenen knoflook of meer uitpersen
    zout en peper
    event. een theelepel citroensap - tegen de verkleuring -

    dit alles naar eigensmaak aan de het groene mengsel toevoegen.

    Lekker met tortilla chips uit die je bestrooit met kaas even in de oven hebt gegratineerd :)

    Greetz Margriet

    BeantwoordenVerwijderen